søndag 8. mars 2009

Reklame - noe som påvirker oss

Reklame er overalt! TV, radio, PC, blader, aviser, plakater. Det skal godt gjøres å gå en hel dag uten å se reklame, og det har derfor blitt en nokså stor del av hverdagen vår. Hvor ofte nynner du ikke på en sang du har hørt i en reklame, eller bruker fraser fra en? Personlig skjer det ganske ofte... Det er nettopp dette reklameprodusentene ønsker. De vil at du skal huske reklamen, sånn at du vil velge og kjøpe deres produkt.

Det er mange forskjellige virkemidler som blir brukt for å påvirke oss. Det kan være sterke farger, som skal fange oppmerksomheten vår, musikk og sanger, som gjør at vi husker reklamen eller humor, som gjør at vi liker reklamen og forbinder produktet med noe morsomt/bra. I reklamer blir det ofte brukt "perfekte" personer/idoler som bruker produktene. Det gjør at vi underbevist tenker at vi bruker vi produktet, blir vi åsnn som dem, eller i hvert fall gjør det samme som dem.

Et viktig virkemiddel er ord. Hva som blir sagt eller skrevet. I reklamer blir det brukt mye plussord, og det skrytes av produktet, som ofte blir svært overdrevet. Dette kan få oss til å tro at produktet er bedre enn det egentlig er. Noe som forsterker dette, er hvis det er en fagperson som forteller det F.eks. hvis en tannlege forteller om hvor god en tannkrem er.

Kontraster er også et virkemiddel som blir brukt. Da blir det sammenliknet hvordan du/det ville vært uten produktet og med produktet.


Reklamen jeg har valgt å analysere er en kampanje for miljøagentene. De fleste kjenner den nok som "Jeg er ikke sint, bare veldig veldig skuffet"- reklamen.



Reklamefilmen blir sendt på TV nå, har har gått en stund. Det det reklameres for er miljøagentene, som er en miljøorganisasjon for barn. Målgruppen er derfor voksne, spesielt foreldre, som skal melde barna sine inn i miljøagentene. Budskapet er at voksne ikke må forurense så mye, men tenke på miljøet og på barna sine, som skal leve etter dem. Fordi det er nettopp barna som skal leve i den verdenen voksne skaper og skader, skal også de få lov til å delta og bestemme.
www.miljoagentene.no

Filmen starter med tre menn som leker seg med en bil. Mens de holder på med dette, kommer en liten gutt syklene forbi og roper blant annet: "Skru av den motor'n! Den er ikke tøff, om det er det du tror!" Den ene mannen er faren til den lille gutten, som gir uttrykk for at dette med forurensing var noe de hadde snakket om før. Gutten truer deretter med å ringe sønnen til en av de andre, for å fortelle hva de har gjort. Mennene ser skamfulle ut. På slutten sier gutten: "Jeg er ikke sint, bare veldig, veldig skuffet."

Et virkemiddel i denne reklamen er at de har byttet om på rollene. Normalt er det de voksne som må kjefte på barne sine, når de gjør noe de ikke skal. Men her er det de voksne som gjør noe galt, og barna skal ha rett til å si i fra. For det er nettopp det som er målet med miljøagentene, og at barna skal få være med på å bestemme sin fremtid.

Språket i reklamen er enkelt, fordi det er barn med i den. Det at de har brukt søte, små barn i reklamen gjør at den funker bra og at budskapet kommer klart frem. Det gjør også at man legger bedre merke til reklamen og husker den bedre.

Det er også to andre versoner av denne reklamen. I den ene er det en jente som sier at moren, som har planlagt å dra på shopping i Paris, at hun ikke for lov til å dra. I den andre er det gutten som kommer og leverer faren til jenta på døra, etter å ha tatt han i å ikke sortere søppelet.

Det er en veldig søt og morsom reklame, som gjør at jeg liker den veldig godt. Jeg fikk inntrykk av at den ble veldig godt likt av alle når den kom, men at alle ikke fikk med seg budskapet første gang de så den. Likevel syns jeg det er en reklame som funker og formidler svært bra.


Bildekilder: http://www.media.allerinternett.no/php/obj.phpi?o=2907542&w=187&frame=0&ee=
http://images.biip.no/user/profile/image/59367353710.jpg

Ingen kommentarer: