onsdag 18. mars 2009

Informasjonsfilm om Sandvika vgs


Da vi i 1. klasse på SSP fikk i oppgave å lage en film eller photostory, tenkte vi på gruppen min(som bestod av meg, Anja, Håvard, Ole, og Alex) først at vi bare skulle lage photostory. Det var fordi ingen av oss visste spesielt mye om hvordan man lager eller redigerer film, mens photostory var noe vi alle hadde brukt før. Likevel endte det med at vi lagde en film, fordi Håvard var så flink og lærte seg et filmprogram vi kunne bruke;) Filmen bestod for det meste av bilder, men også noen filmklipp.

Oppgaven gikk ut på å lage en reklame/informasjonsfilm for Sandvika vgs. Det var viktig å få med mye informasjon, som viste seg å være litt vanskelig, for man måtte passe på at filmen ikke ble kjedelig eller for lang. Vi valgte å sette størst fokus på informasjonen og ikke så mye på at det skulle virke som en reklame. Vi måtte likevel kutte ned noe på infoen. Noe annet som også var nokså vanskelig var redigeringen av filmen, som tok litt lenger tid enn vi hadde regnet med.

Det at vi bare hadde én fagdag pluss to timer på skolen til å arbeide med prosjektet, syns jeg var litt lite. Fordi vi skulle lage en film, kunne man ikke dele inn i forskjellige oppgaver, som folk kunne gjøre hjemme. Derfor måtte alle sitte igjen på skolen og arbeide med det sammen. Da vi skulle finne informasjon delte vi riktig nok inn forskjellig, sånn at noen kunne finne det, mens andre begynte å ta bilder.
Vi følte i begynnelsen at dette ikke kom til å bli så bra, men jeg tror alle ble veldig fornøyde med sluttproduktet likevel(jeg ble i hvert fall det). Vi kom jo til og med til finalen! Jeg vet ikke akkurat hva jeg er mest fornøyd med, men jeg syns vi klarte å kombinere filmklipp og bilder bra. Også var det god kvalitet på bildene, og musikken passet.

Jeg ble ikke så imponert over de andre filmene i klassen som jeg trodde jeg skulle bli, men det var likevel mye bra med flere av dem. Det at flere brukte humor og allusjoner syns jeg var bra, men det ble fort litt mangel på informasjon(i motsetning tl vår gruppe, som jeg syns fikk med mye informasjon). Jeg likte gruppe 1 sin film, og den begynnelsen gruppen til Julie hadde var veldig kreativ og morsom. Vi i gruppen min hadde vel ingen amibsjoner om å vinne, men jeg syns vi fortjente å komme til finalen, slik vi gjorde.

Til og begynne med kunne jeg ikke skjønne hvorfor media og kommunikasjon ikke fikk denne oppgaven, men det tok ikke lang tid før jeg syns det bare var bra. For det er bra at også vi får litt annerledes oppgaver og utfordringer, som ikke bare går på å skrive stiler og oppgaver. Jeg likte å jobbe med denne oppgaven, selv om det ble en del sånn at to stykker satt og redigerte film, mens resten ikke hadde så mye å gjøre. Det at jeg var veldig fornøyd med gruppen min, gjorde det selvfølgelig enda bedre:)

Ingen kommentarer: