tirsdag 14. oktober 2008

Nynorsk


Nynorsk. For de aller fleste, inkludert meg, er ikke dette den beste delen av norskfaget. Det må jo være forstålig det. Det er jo ikke sånn vi snakker, og det er jo ikke sånn at de som skriver nynorsk ikke forstår "vanlig norsk". Så hvorfor skal vi lære det?

Personlig har jeg ikke så veldig mye imot nynorsk. Det er nok fordi jeg føler at jeg har grei kontroll på det. Jeg mener likevel at det er litt unødvendig, og jeg forstår dem som "hater" nynorsk og er frustrerte over at vi må lære det. Ikke nok med at du hele tiden må tenke på hvordan du skal bøye både verbene og substantivene, men det er i tillegg ord som ikke finnes på bokmål, som brukes på nynorsk. Du må også formulere setningene på andre måter, og det er rett og slett MYE å holde styr på. Spesielt når du i tillegg skal passe på å få med sjangertrekk i det du skriver.

For å bli bedre til dette er det bare å fortsette å skrive og lese nynorsk, og pugge grammatikk og regler. Jeg håper jeg i løpet av dette året vil bli bedre til å skrive, og få bedre forståelse for nynorsken.


Bildekilde: http://www.samlaget.no/_upl/prodbilete/45159.jpg

Ingen kommentarer: