fredag 17. oktober 2008

Norskfaget

Gjennom så og si hele barneskolen var norsk det faget jeg likte best. Helt frem til 5. klasse var jeg overbevist om at det var forfatter eller dikter jeg skulle bli. Nå er jeg nok litt mer usikker på det... Men uansett, jeg syns fremdeles norsk er et interessant fag.

Norsk er språket vårt, og vi lærer stadig noe nytt, selv når vi ikke trodde det var noe mer å lære. Tenk på for eksempel da vi gikk i 1. klasse og akkurat hadde lært oss alfabetet og å skrive "Jeg heter...", da hadde vi aldri trodd at vi skulle lære oss å skrive alt fra eventyr til leserinnlegg. Jeg tror det er nettopp det som gjør faget interessant. Det er så utrolig mye forskjellig å lære, og det har litt av alt. Det kan være spennende, kjedelig, morsomt og utfordrende.

Jeg tror læreren har mye å si for at ikke norsk skal bli kjedelig (for det kan det fort bli). Det er viktig med variasjon, noe som er fullt mulig i dette faget. I stedet for kun å lese tekster, jobbe med (etter min mening) unødvendige oppgaver, og analysere forskjellige ting, kan man ha gruppeoppgaver, fremføringer og rollespill. Dette gjør det morsommere og sørger for at det ikke blir for ensformig. Av min erfaring er dette noe mange norsklærere burde jobbe med.

Jeg har aldri verken lest eller skrevet en blogg før. Det første jeg tenkte da jeg fikk høre om klassebloggen var at dette måtte bli kjedelig og veldig unødvendig, men jeg tror nå at dette kan bli bra. Å skrive blogg kan bli en utfordring hvor vi kanskje kan hjelpe hverandre til å bli bedre skrivere og mer kreative. Det er også morsomt og interessant å se hva andre mener om forskjellige temaer, og andre kan se hva jeg mener.


Bildekilde: http://fx.itpro.no/scr/skrive.jpg

Ingen kommentarer: