onsdag 28. januar 2009

Lyrikk

Lyrikk er en skjønnlitterær hovedsjanger i litteraturen. Ordene lyrikk og poesi brukes ofte som det samme, og har med diktning å gjøre. I lyriske tekster finner vi ofte virkemidlene rim og rytme, og fordi det i slike tekster er meningen å si så mye som mulig med færrest mulig ord, blir det ofte brukt svært mange andre virkemidler. Man må ofte lese mellom linjene for å forstå den lyriske teksten og for å se budskapet. Det er fordi det blir brukt symboler eller noe blir skrevet på en måte, men har en annen betydning. En lyrisk tekst gir uttrykk for stemning og følelser.
Lille persille

Lille Persille i hagen står
lysegrønn kjole og krusete hår.
Hvorfor så stille,
lille Persille?
Kanskje du ville
på ball i år?

Av: Inger Hagerup

Den kjente lyrikeren Inger Hagerup har skrevet mange små og søte, nærmere barnedikt. Lille Persille er et av dem og er en del av barnevers samlingen "Så rart". Jeg tror ikke det er noen dypere mening i diktet om Lille Persille, så det er ikke så veldig mye å tolke. Likevel ser jeg for meg en litt ensom og stille jente, i lysegrønn kjole og lyst hår, som gjeren skulle fått litt mer oppmerksomhet. Kanskje persillen er e bilde på denne lille jenta? Grunnen til at jeg valgte diktet er fordi det er et dikt jeg lærte som veldig liten og alltid har likt.

Jeg valgte også et annet dikt, som er litt dypere og mer meningsfylt.

Ja, jeg forstår

Ja, jeg forstår
At du får vondt
Når du gjør dette mot meg.
Tankene dine
Løper skremt rundt hverandre
Hjertet krymper sammen
Gjør så lite det kan
Til ingen nytte
Forfølgeren er på sporet.

Ja, jeg forstår
At du får vondt
Første gangen
Enda vondere den fjortende.
Men før eller siden
Blir det vanskelig å overse
At du gjør dette mot meg
Også den femtende gangen.

Av: Kjersti Ericsson


"Ja, jeg forstår" er skrevet av Kjersti Ericsson, som har skrevet mange dikt om kvinners problemer, rettigheter og liv. Dette er også et slikt dikt. Diktet handler om misshandling av kvinner og i den første strofen fortelles det om hvordan mannen føler det. Mannen slår selv om han ikke vil og får vondt av det. Og kvinnen forstår han. I andre strofe fortelles det at det blir verre for mannen jo flere ganger han slår, og for hver gang blir det vanskeligere for kvinnen å forstå og tilgi.

Budskapet eller det som prøves å fortelles med diktet er at menn også får vondt av å misshandle kvinner, og det er det som gjøre at kvinnene gang på gang velger å overse det og å tilgi. Men til slutt blir det nok også for kvinnene.

Jeg valgte dette diktet fordi det er et veldig sterkt dikt, som gir inntrykk. Det gjenspeiler også noe som faktisk skjer i manges liv og hverdag.

Bildekilder:
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=142841&rom=MP
http://www.abcnyheter.no/files/2007-46/nfi_2021_048811100_1195054368.jpg

1 kommentar:

Kaja sa...

Dette diktet hadde jeg aldri hørt før! enig i at det er sterkt og har et klart budskap.