tirsdag 20. januar 2009

Digital fortelling

Min og Kaja sin digitale fortelling hadde, som den eneste gruppen, temaet kontroll. Fortellingen handlet om en jente, kalt Tuva, som var vandt til å alltid ha kontroll over alt, men som i det siste stadig mistet kontrollen over livet sitt. Dette var vanskelig for henne å takle. Det eneste hun kunne kontrollere var spisingen, noe som førte til at hun fikk spiseforstyrrelser. Dette er grunnen til at fortellingen vår fikk tittelen: ”Ute av kontroll”.

Fordi jeg var borte da vi først startet på den digitale fortellingen, var det Kaja som valgte temaet og selve ideen. Jeg fikk først inntrykk av at det var et litt vanskelig tema, men jeg syntes etter hvert at det var en god idé og produktet ble til slutt ganske bra. Vi samarbeidet både om å finne bilder og musikk, og vi skrev også deler av manuset sammen. Et av de største problemene var faktisk å finne bilder. Man måtte finne bilder som både hadde god kvalitet og som passet til det som ble fortalt. En annen ting som også var litt vrient, var å få stemmen og bilden til å passe sammen. I tillegg måtte man sørge for at stemmen ble høy nok og at musikken ikke ble forstyrrende. Jeg lurer på hvor mange ganger vi måtte spille inn hvert klipp…


Det var mange andre kreative, morsomme og gode fortellinger i klassen, men jeg syns det var litt dum at det bare var temaene ”materialisme” og ”møte mellom ulike kulturer” som ble representert. Det at flere hadde tatt egne bilder, sånn som Sigrid og de hadde gjort, syns jeg var morsomt. En annen ting jeg også likte med den gruppen var at de fortalte en bra fortelling uten å bruke mange/ingen ord.

Selv om det tok litt tid og vi støtte på et par små utfordringer, syns det er gøy å drive med photostory. Jeg likte denne oppgaven svært godt og håper vi får en lignende oppgave senere også.

Ingen kommentarer: